درحال بارگذاری...

نخل (درخت خرما)

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

نخل (درخت خرما)


نخل (درخت خرما)

گیاهی تک‌لپه‌ای و گرمسیری از تیره نخل‌ها


 "نخل یا خرما"

(نام علمی: Phoenix dactylifera)

گیاهی تک‌لپه‌ای و گرمسیری از تیره نخل‌ها است که میوه‌ای خوراکی و دارای پوستی نازک و طعمی شیرین و هسته‌ای سخت است. میوه‌ها به شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌گردند و برگ‌های آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر یا بیشتر می‌رسد.

گستردگی گونه خرما عمدتاً در نیمکره شمالی و در کشورهای‌ ایران، پاکستان، عراق، عربستان و سایر کشورهای عربی حاسیه خلیج فارس همچنین بیشتر کشورهای شمال آفریقا و ایالات متحده آمریکا است و در نیمکره جنوبی نیز به طور پراکنده دیده می‌شود.

به میوه نرسیده خرما ابتدا " پهک" می‌گویند (در بوشهر) و پس از رنگ گرفتن به زرد یا قرمز، "خارک" یا "خرک" یا کنگ و در زبان عربی "حبابوک" گفته می‌شود. البته در بعضی نقاط به همان پهک، خارک می‌گویند. "رطب" مرحله قبل از رسیدگی کامل خرماست که رطوبت بیشتر و قند کمتری نسبت به خرمای کاملاً رسیده دارد.

میوه خرما جزو میوه‌های سته است یعنی تمام قسمت باریکای آن گوشتی و حاوی مواد غذایی است. خرما از دوران باستان در رژیم غذایی انسان وجود داشته است و یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های کشت شده توسط انسان بوده است.

 


نسیم نصیری، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


نخل گیاه کشاورزی نخلستان خرما پهپاد سیرنگ سمپاش سم

این مطالب را هم بخوانید!

عنوان: انواع پهپادها: زیرمجموع...

آیا می‌دانستید از پهپاد برای سمپاشی، محلول پاشی، کود پاشی میتوان استفاده کرد؟ می‌دانستید با استفاده از سمپاشی با پهپاد میتوانید برادشت محصول رو صد درصد داشته باشید؟ نتیجه‌گیری با پیشرفت تکنولوژی، انواع پهپادها به نحوی توسعه یافته‌اند که از هرکدام با توجه به نیازها و موقعیت‌های مختلف می‌توان بهره‌...

ادامه مطلب »

نقش پهپادها در کاهش هدررفت و ض...

نقش پهپادها در کاهش هدررفت و ضایعات در زمین‌های کشاورزی مقدمه: زراعت و کشاورزی از دیرباز تاکنون یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی در بسیاری از کشورها بوده است. با توجه به افزایش جمعیت جهان و نیاز روزافزون به تولید محصولات زراعی و دامی، بهینه‌سازی فرآیندهای کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. یک...

ادامه مطلب »

درخت هلو

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116